آیا می‌توانید کتاب مقدس را در سه کلمه توضیح دهید؟

آیا می‌­توانید فقط با استفاده از سه کلمه کتاب­ مقدس را برای یک بی‌­ایمان توضیح دهید؟ این چالشی بود که چند هفته پیش فردی در رسانه‌­های اجتماعی منتشر کرد. من با خودم زمزمه کردم: “کسی نمی‌­تواند کتاب ­مقدس را فقط با سه کلمه توضیح دهد، به همین دلیل است که کانن کتاب ­مقدس متشکل از ۶۶ کتاب است.” هر چه بیشتر دربارۀ آن فکر کردم، ذهنم بیشتر تغییر می­‌کرد و برای پذیرش این چالش آماده می­‌شدم.

فکر می‌­کنم می‌­توانم کتاب ­مقدس را در سه کلمه توضیح دهم مادامیکه در ادامه برای توضیح این سه کلمه وقت داشته باشم. آن سه کلمه “خداوند عیسی مسیح” می‌­باشند.

۱. خداوند

کلمه خداوند به خدا بودن خداوند اشاره دارد، یعنی صحبت از خدا به عنوان پادشاه حاکم و پدر دوست داشتنی. این مستلزم بحث دربارۀ خدا به عنوان خالق است، اینکه او برای ما، مخلوقات، کیست. همچنین شامل این بحث است که خداوند بعنوان خالق دربارۀ پادشاهی خودش چه چیزی را بر ما آشکار ساخته است. یعنی او همه چیز را به واسطۀ عیسی مسیح و برای او پدید آورد (کولسیان ۱۶:۱؛ یوحنا ۱:۱-۵).

این امر شامل معضل انسانی ما به عنوان بت­‌سازان نیز می­‌شود که همواره خداوندگار و خدایان و فرعون‌­ها و سزارهای خود را انتخاب می‌­کنیم و تصور می­‌کنیم آن­ها برای ما بهتر خواهند بود، در حالیکه خود را از تنها منبع زندگی و حیات یعنی خود خدا جدا می­‌کنیم.

۲. عیسی

واژۀ دوم، “عیسی”، مستلزم بحث دربارۀ معنی این نام است: “او پسری به دنیا خواهد آورد و تو او را عیسی خواهی نامید، زیرا او قوم خود را از گناهانشان نجات خواهد بخشید” (متی ۲۱:۱). چه کسی این را می­‌گوید؟ خدای خالق، خداوند متعهد اسرائیل این را می­‌گوید. با چه کسی صحبت می­‌کند؟ او با یوسف، از نسل ابراهیم، از خاندان داوود صحبت می‌کند. امر فرستادن منجی توسط خدای پدر از طریق روح ­القدس و همچنین تاریخ عهد و میثاق بعد از آن را به یکدیگر ربط می‌دهد. در اینجا داستان اسرائیل است که در این شخص یعنی نسل ابراهیم و پسر داوود خلاصه شده است.

پس واژۀ عیسی بر لزوم تعریف “نجات” و “گناهان” تأکید دارد. چرا به نجات نیاز داریم؟ چه اتفاقی برای ما افتاده است؟ اینکه ما نزد خدای قدوس گناهگار بودیم چه معنایی دارد؟ این بدان معناست که حقیقتی را از میان خشم خدا علیه گناه و از سوی دیگر، محبت خدا در تدارک نجات و نحوۀ برخورد این دو را در صلیب مسیح بدست آوریم (رومیان ۱-۳). این در مورد همان لعنتی است که به خاطر گناهانمان گرفتارش شدیم و اینکه چگونه عیسی به جای ما و با قربانی شدن، آن لعنت را تحمل کرد (غلاطیان ۲).

نام عیسی مستلزم تعریف کلمات “قوم او” نیز می‌­باشد. عیسی کلمه است، چیزی که دنیا را کنار هم نگه می‌­دارد و انسان (جسم) می‌­شود. او در انسانیت ما به ما ملحق و کاملاً بدون گناه یکی از ما شده است. بنابراین او قادر است در معبد آسمانی کاهن ما باشد، او که با خون خودش، دعاهای خودش و زندگی خودش واسطۀ نجات ما شده است. این نیز مستلزم تعریف آن چیزی است که خدا بارها و بارها می­‌گوید :”شما قوم من خواهید بود و من خدای شما خواهم بود.”

در عیسی تمام وعده‌­های خدا آری است و به همین جهت در اوست که ما آمین را به زبان می‌آوریم (دوم قرنتیان ۲۰:۱). عیسی وارث وعده‌­های خدا به ابراهیم است. و اگر در او غرق شویم، آن وعده‌­ها کاملاً به ما تعلق می­‌گیرند (غلاطیان ۲۹:۳). خیلی از ما با وعده­‌های خدا بیگانه بودیم، اما اکنون در او، به واسطۀ خون او بر روی صلیب نزدیک خدا آورده شدیم (افسسیان ۱۳:۲). اینک همۀ ما دیگر در عیسی اجنبی و بیگانه نیستیم بلکه هموطن مقدسین و عضو خانوادۀ خدا هستیم (افسسیان ۱۹:۲).

یعنی ما نمی‌­توانیم بدون صحبت از کلیسای عیسی از نام او «عیسی» صحبت کنیم، زیرا او به واسطۀ روح به‌ عنوان سر به این بدن پیوند خورده است. ما نجات یافتیم تا یک قوم باشیم.

۳. مسیح

کلمۀ آخر “مسیح” است که باید بگم مسیح نام فامیل عیسی نیست، بلکه یک لقب به معنای “مسح شده” می‌­باشد. مسح شده با چه؟ روح خدا. مسح شده توسط چه کسی؟ خدای پدر. مسح شده برای چه؟ پادشاهی. عیسی پادشاه برحق و متعهد است. او مأموریت دارد پادشاهی سقوط کردۀ آدم و حوا را به سرانجام برساند. پس پادشاهی خدا واقعیت کنونی و امید آیندۀ ارادۀ خداست که روی زمین به انجام می‌­رسد، چنانکه در آسمان به انجام می‌رسد. پادشاهی در رستاخیز عیسی از مرگ آشکار می‌­شود، چنانکه نخست­‌زادگان یک خانوادۀ بزرگ از مرگ و جهنم نجات یافتند (رومیان ۲۹:۸). در کلمۀ “مسیح” ما به گذشتۀ خود نگاه می­‌کنیم، چرا که به قوم اسرائیل وعدۀ نجات داده ­شد و همچنین به عنوان وارثان مشترک با عیسی در انتظار آیندۀ خود هستیم و بر تمام جهان حکومت می­‌کنیم. به این ترتیب عیسی مسیح تمام اهداف خدا برای جهان را یک جا جمع می­‌کند (افسسیان ۱۰:۱-۱۱) و مأموریت کامل کائنات را به دستان پدرش می‌­سپارد تا خدا کل در کل باشد (اول قرنتیان ۲۸:۱۵).

وقتی بقایای سقوط را در اطراف خود می‌­بینیم، ناله و اعتراض می­‌کنیم ولی باز هم با شادی فوراً وارد آن می­‌شویم چون روح­ القدس ما را شکل می­‌دهد و با هم در کلیسا، محل ظهور پادشاهی آینده، تجسم می‌­یابیم. ما یکدیگر را محبت می­‌کنیم، می‌­بخشیم و به هم خدمت می­‌کنیم و در مأموریتی برای دنیا به عنوان سفیران پادشاهی آینده زندگی می­‌کنیم.

البته چیزهای زیادی برای گفتن هست. به همین دلیل به ۶۶ کتاب از کتاب­ مقدس الهام گرفته از خدا نیاز داریم. به همین دلیل به روح مسیح نیاز داریم تا به ما یاد دهد چگونه هنگام خواندن کتاب­ مقدس از او بشنویم. ما به کلمات زیادی نیاز داریم و خدا کتاب­‌های زیادی به ما داده است. اما به نظر من، می‌­توانیم گفتگو را با سه کلمه آغاز کنیم: “خداوند عیسی مسیح”. و اگر این کار را بکنیم شاید همۀ ما را تعلیم دهد روزی با زانوی خمیده اقرار کنیم: “عیسی مسیح خداوند است، برای جلال خدای پدر” (فیلیپیان ۱۱:۲).

این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.